Wie dacht dat de Netflix-serie Narcos aan z’n einde was gekomen, heeft het mis. Na Pablo Escobar, na de narco’s van het kartel van Cali en na de Mexicaanse kartel-geschiedenis, is er nu het verhaal van Griselda Blanco. Opnieuw een Colombiaanse drugscrimineel uit de jaren tachtig en negentig, de gouden tijd van de coke-business. Maar wel een heel bijzondere. Niet alleen was ze een vrouw, ze was volgens de legende ook de vrouw die Pablo Escobar, de veronderstelde Baas der Bazen, het vak leerde.
Door: Nico Verbeek
Pablo Escobar zou volgens de legende hebben gezegd: ‘de enige man voor wie ik ooit bang ben geweest, is een vrouw en ze heet Griselda Blanco.’ Het klopt dat Escobar het een en ander heeft opgepikt van Griselda Blanco en dat ze als pionier een essentiële rol speelde in de geschiedenis van de coke-smokkel. Zo was ze een van de eerste drugshandelaren die mulas of drugskoeriers inzetten en op het moment dat ze Miami volpropte met coke, hield Pablo Escobar zich nog bezig met eenvoudige straatdiefstal.
Volg Colombiaans.nl op social media!
Wil je niets missen? Krijg jij geen genoeg van Colombia? Volg ons dan via onderstaande kanalen. Wil je als eerste een notificatie op jouw telefoon krijgen? Stuur ons dan een bericht en jouw nummer wordt toegevoegd aan onze database.
* Met het doorgeven van jouw nummer ga je akkoord dat we je gratis berichten via Whatsapp sturen die te maken hebben met Colombiaans.nl, onze diensten, advertenties en producten.
En ook was ze een van de bloedigste en meedogenloze gangsters die in de wereld van de coke-handel hebben rondgelopen. Ze kreeg niet voor niets de bijnaam ‘De zwarte weduwe’, een toespeling op het feit dat ze de gewoonte had om haar eigen echtgenoten te vermoorden. En daarnaast nog honderden anderen, al zijn de aantallen uiteraard niet erg exact.
De hoofdrol in de serie wordt gespeeld door Sofía Vergara, de succesvolle Colombiaanse actrice die het helemaal wist te maken in Hollywood. Een geschikte keuze op het eerste gezicht, want ze is tenslotte zelf ook Colombiaanse, ze weet hoe het er in Colombia aan toe gaat, ze kent de volksaard en zal in ieder geval niet uit de toon vallen.
Maar lang niet iedereen in Colombia is enthousiast over de nieuwe serie. Alweer een serie over die drugsbaronnen, hebben we daarvan niet genoeg gehad? Verzadiging dus. Maar ook ontbreekt inhoudelijke kritiek niet en zelfs bekende politici bemoeien zich ermee. Eentje die zich op zijn sociale netwerken uitgebreid uitliet over de nieuwe serie was Roy Barreras, voormalig senator, tegenwoordig bondgenoot van president Gustavo Petro en werkzaam als ambassadeur van de Colombiaanse regering in Londen.
Hij schreef: ‘Ze maken narco-soaps, ze maken narco-films, ze leven van de narco-cultuur en daarmee brengen ze grote schade toe aan het imago van Colombia in het buitenland. Ze maken elke poging om ons land en zijn prachtige dingen te positioneren onmogelijk. De narco’s krijgen de aandacht en niet de duizenden hardwerkende, succesvolle Colombianen met levensverhalen die het verdienen om verteld te worden. En er is zoveel schoonheid in Colombia!’
In andere tweets gaat hij nog even door, ongetwijfeld verwacht hij veel bijval te krijgen. ‘Want, waar wordt meer naar gekeken? Naar een Netflix-serie waarin ze Colombia laten zien als een land van maffiosi en huurmoordenaars of naar een van de campagnes die onze culturele en ecologische rijkdom laten zien, de schoonheid en het potentieel van ons land? Je zou zoveel andere films over Colombia kunnen maken, maar ze staan erop verhalen uit de jaren 70 en 80 te herkauwen. Zijn er soms geen gringo’s en Aziatische en Europese kartels? Wordt het imago van hun landen ook bepaald door hun criminelen? Nou dan, laat Colombia met rust!’
De vrouwelijke hoofdpersonen van de film benadrukken wel dat de nieuwe serie óók in gaat op de obstakels die er op verschillende gebieden voor vrouwen bestaan, alleen omdat ze ambitieus of onafhankelijk zijn en dat in de serie ook onderwerpen als huiselijk geweld en prostitutie aan bod komen. Slimme zet! De strijd van gelijke rechten erbij halen om een serie over Griselda Blanco te promoten, enkel en alleen omdat ze een vrouw is…
De Colombiaanse Julieth Restrepo (zie foto hierboven), die een nicht van de broers Ochoa Vásquez speelt (leden van het Medellín-kartel), verdedigt de rol van de vrouwen: ‘Er is nog steeds een lange weg te gaan en bij Griselda is het soms pijnlijk om de afwijzing te zien die zo groot was, de stigmatisering was zo groot. Maar dat gold niet alleen voor haar, maar ook voor het personage van June Hawkins, de vrouwelijke agent die haar gevangen neemt.’
Bekijk de trailer van Griselda
De Colombiaanse acteur Diego Trujillo, die Germán Panesso speelt, een van Blanco’s partners, reageerde op de kritiek van ambassadeur Roy Barreras en zei dat je er juist voor moet waken om een te romantisch beeld van het land te geven, want Colombia wordt nog steeds geplaagd door drugshandel en een van zijn grootste erfenissen: het geweld. ‘Je kunt niet alleen praten over het mooie en het goede en je moet het ook hebben over het moeilijke, het harde en het gewelddadige, dat ook van ons is, en het is ook iets dat ons als samenleving sterk beïnvloedt.’
Hij vindt ook dat dergelijke series, indien ze goed zijn gemaakt, kunnen bijdragen aan het historisch geheugen van deze en andere generaties Colombianen. ‘Het belangrijkste is om de verhalen op een verantwoorde manier te vertellen, zonder de misdaden en de misdadigers te rechtvaardigen of te verontschuldigen. En we moeten ook kijken naar de menselijkheid van de personages en laten zien hoe ze tijdens hun leven beslissingen nemen die hen op de verkeerde paden brengen, zoals in het geval van Griselda.’
Een ander mening heeft de journalist van het populaire radioprogramma La W, Juan Pablo Calvás. In een artikel in het Spaanse dagblad El País schrijft hij dat drugshandelaren geen helden kunnen zijn: hij vindt het onaanvaardbaar dat audiovisuele producten zoals Griselda of de serie over Pablo Escobar deze criminelen ‘bekleden met sluiers van menselijkheid die hun essentie als kwade genieën nuanceren. Het echte probleem met Griselda ligt in het feit dat het de deur opent voor de crimineel om als een held te worden beschouwd en om zijn leven te zien als een spannend epos, eerder dan als een bloederige geweldsspiraal die alleen ellende brengt.’
Meer misdaad
– Het verhaal van Griselda Blanco
– Het verhaal van Pablo Escobar
Over Nico Verbeek
Verbeek is een in Medellín woonachtige Nederlander die boeken schrijft met Colombia als onderwerp. Hij is de auteur van boeken zoals Pablo Escobar: de zoektocht naar de man achter de mythe, Eigen Doelpunt, Ingrid Betancourt: De vrouw die president wilde worden en De Wrekers Van Medellin. Verbeek heeft meegewerkt aan de content van deze website, magazine en jubileumboek. Uit deze tekst mag niets gekopieerd worden, tenzij hier uitdrukkelijk toestemming voor is verleend. In april 2024 komt er een nieuw boek uit van Nico Verbeek.