Site pictogram Colombiaans.nl

In gesprek met… Jan-Willem van Bokhoven

zakendoen in Colombia

In het katern Colombiaans.nl in gesprek met… spreken we met personen die relevante informatie over Colombia willen delen. Dit op een informele en informatieve manier. Vandaag spreken we met Jan Willem, directeur van Holland House Colombia. Dit artikel is zeer interessant voor de ondernemer die in de toekomst wil zakendoen in Colombia.

Zakendoen in Colombia, kan dat? Maar hoe doe ik dat? Hoe vind ik klanten? Hoe kom ik aan kantoorruimte? Welke rechtsvormen bestaan in Colombia?

Dit zijn de vragen waar de Nederlandse ondernemer tegenaan loopt tijdens zijn speurtocht naar ‘business’ in Colombia. We gaan in gesprek met Jan Willem van Bokhoven. Jan Willem is directeur van het Holland House in Colombia. Hij legt uit wat het Holland House in Colombia doet.

Hoe is het Holland House ontstaan? 
In 2012 waren de effecten van de crisis voelbaar. Bezuinigingen waren nodig, ook bij de overheid. Voor de Nederlandse ondernemer werd de noodzaak om verder dan de Europese markt te kijken almaar groter. Dit ’type’ ondernemer wilde groeien en diende de groei elders te zoeken. Azië, Afrika en Zuid-Amerika kwamen in zicht. De mogelijkheden in Colombia bleven niet onopgemerkt en de Colombiaanse markt bleek kansen te bieden voor een grote diversiteit Nederlandse ondernemers.

En waarom juist Colombia? 
Het Holland House in Bogotá is het eerste Holland House ter wereld. Zowel de Nederlandse toerist als ondernemer heeft Colombia eigenlijk pas vrij recentelijk ontdekt. Zakendoen in Colombia roept vragen op. Naast vooroordelen, zijn er ook veel praktische vragen. De ondernemer loopt tegen verschillende barrières aan waarop het bestaande netwerk in Colombia lastig antwoord of begeleiding bij kon bieden. Op het moment dat men in Den Haag de hoofden bij elkaar stak om deze thematiek te bespreken, ontstond het concept Holland House, een entiteit die als verlengstuk van de Ambassade voor en door ondernemers gedragen wordt en de taal van de ondernemer spreekt.

Begonnen als proef, is het Holland House Colombia inmiddels verworden tot een voorbeeld dat navolging verdient, omdat het voor de Nederlandse ondernemer ontegenzeggelijk zijn vruchten heeft afgeworpen. Over een jaar of 10 zullen er mondiaal hoogstwaarschijnlijk meerdere Holland Houses zijn.


Wat doet het Holland House precies? 

Wat we doen verdelen we in 2 groepen. Groep 1 kan omschreven worden als ‘bilaterale Kamer van Koophandel’. Dit houdt in dat we ondernemers, kort door de bocht, bij elkaar brengen. Nederlandse bedrijven actief in Colombia en Colombiaanse bedrijven actief in Nederland. De kracht van deze bedrijven proberen we te bundelen. 

Groep 2 kan je omschrijven als de ondernemer die in Colombia van start wil gaan en zijn product of dienst aan de man wenst te brengen. Het verkrijgen van de juiste marktinformatie en contacten (handelspartners, opdrachtgevers/afnemers, enz.) staat dan voorop. Voor deze groep geldt dat we handvaten aanreiken om het zakendoen in Colombia te versoepelen en versnellen.

Zijn alleen grote bedrijven welkom?

De bedrijven die bij ons terecht komen voor informatie zijn afkomstig uit Colombia, Curacao, Aruba en natuurlijk Nederland. Namen als Shell, Philips en Makro schieten al snel te binnen. Maar vooral het MKB is meer dan welkom en je ziet dat juist binnen deze groep de interesse in Colombia exponentieel groeit.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Meerdere kleine Nederlandse ondernemingen met in totaal niet meer dan 10 medewerkers zijn inmiddels zeer succesvol in Colombia.

Ok, dus jullie helpen de Nederlandse ondernemer om zich te gaan vestigen in Colombia, maar hoe krijg je de Nederlandse ondernemer naar Colombia?

Goede vraag, en dat is zeker een uitdaging. We helpen inderdaad om de Nederlandse ondernemer zijn product en/of dienst succesvol te gaan verkopen in Colombia en/of hier een filiaal te openen. We proberen de interesse van de Nederlandse ondernemer te wekken via netwerkbijeenkomsten en mensen proactief te informeren over Colombia.

Tijdens deze bijeenkomsten laten we zien dat het land grote zakelijke kansen biedt. We merken dat Colombia als ‘zakenland’ nog niet altijd op het netvlies van de ondernemer staat, maar door onze benadering en werkwijze verandert dit. Daarnaast laten we zien welke resultaten er eerder behaald zijn.

Soms gaat het vanzelf. In 2013 werd het Vrijhandelsverdrag ondertekend tussen de Europese Unie en Colombia/Peru, terwijl Colombia in 2012 voor de Nederlandse overheid Transitieland werd. Hierdoor ontstonden er tal van ondersteuningsmogelijkheden voor de Nederlandse ondernemer die werk wilde maken van Colombia. Het zetten van de stap werd daarmee aantrekkelijker.

Dankzij het Vrijhandelsverdrag werd Colombia bovendien een interessante optie als afzetmarkt in vergelijking met meer gesloten markten zoals Brazilië of Argentinië. Als Holland House proberen we de Nederlandse ondernemer te bewegen Colombia te bezoeken en het potentieel met eigen ogen te aanschouwen.

Doen jullie dit alleen?
We werken nauw samen met onze grondleggers en eigenlijk alle branche- en ondernemersverenigingen in Nederland. Maar ook via evenementen en artikelen in magazines en op websites. Ik schrijf af en toe een column voor een magazine en vertel daarin over zakendoen in Colombia. Op deze manier komt Colombia steeds meer op het netvlies van de ondernemer. 

Om onze boodschap te versterken ben ik af en toe in Nederland en bezoek dan bedrijven of we organiseren conferenties en seminars waar ik spreek om de mogelijkheden van het ondernemerschap in Colombia uit te leggen. Dat is nodig, want het komt niet ‘zomaar aanwaaien’. Uiteindelijk maken we geen promotie voor het Holland House, maar voor Colombia. Het Holland House is dan een goed hulpmiddel om te beginnen met ondernemen in Colombia.

Ben je betrokken geweest bij het ‘leggen van de eerste steen’?

Ja, eigenlijk vanaf dag 1. Ik woon hier nu bijna 3 jaar. Toen ik aankwam was er nog niets, zelfs geen kantoor. We hebben alles met ons bestuur en team vanaf de grond moeten opbouwen. Dat is nog altijd hard werken. Het is inmiddels voor veel mensen helder wat we doen en de leden blijven binnendruppelen. Op een gemiddelde dag kan het hier op kantoor wat chaotisch zijn. Er lopen dan zo’n 30-50 mensen rond. Ik heb mijn eigen team van zo’n 10 personen. Daarnaast bieden we kleine kantoorruimtes waar verschillende bedrijven kantoor houden.

Kleine ruimtes van waaruit zij zonder al te grote investering starten op de Colombiaanse markt. Het gaat goed en daarom mogen we naar de toekomst kijken en daar hoort uitbreiding bij. We hopen binnenkort een vestiging in Medellín te gaan openen.

Hoe verliep de opening van het Holland House?

Heel speciaal. In juli 2013 zijn we daadwerkelijk in Bogotá van start gegaan. In november van dat jaar kwamen de Koning en de Koningin het Holland House officieel openen. In juni 2016 bestaan we officieel 3 jaar.

Als Nederlandse ondernemers dit lezen, wanneer is jullie volgende evenement in Nederland?

Dat duurt niet lang. RVO financiert en organiseert op 11 en 13 mei een evenement genaamd ‘Kansrijk Colombia’ waarin wij een belangrijke rol spelen. Het idee is dan om de Nederlandse bedrijven een goed en realistisch beeld te geven van Colombia. Dit op een leuke en innovatieve manier. Dit natuurlijk begeleid met culturele waarden zoals muziek en baristas.

Was je bekend met Colombia?

Ik was al bekend met Latijns-Amerika en ook Colombia. Door studie en uitwisseling heb ik veel passie gekregen voor Latijns-Amerika en heb daardoor in veel van de latino landen mogen werken en reizen. Ook was ik in de afgelopen 10 jaar al meermaals in Colombia geweest.

Drie jaar geleden vroeg men mij of ik directeur van het Holland House Colombia wilde worden. Daar hoefde ik niet heel lang over na te denken. Met die beslissing ben ik tot op de dag van vandaag erg gelukkig. 

Wat wilt u tot slot nog zeggen tegen ondernemers die twijfelen of zij de stap naar Colombia moeten zetten?

Kom vooral eens kijken! Als Holland House verzorgen we alles wat nodig is om de ondernemer goed en begeleid op weg te helpen in Colombia. De lijst van Nederlandse ondernemingen in Colombia groeit rap en elke maand komen er wel een aantal bij.

Deze ontwikkeling motiveert ons. Colombia wordt echt ontdekt door zakelijk Nederland. De verouderde beeldvorming van nog altijd veel Nederlanders, ook ondernemers, strookt niet meer met vandaag de dag. Wanneer diezelfde ondernemers een aantal dagen in Bogotá doorbrengen, verandert dat beeld en groeit de wil en overtuiging om zaken te doen in Colombia.

foto’s J.W. Van Bokhoven

Mobiele versie afsluiten